Friday, October 25, 2013

Ini Kali...Kita Tukarrrr !!!!

hahah... macam politik pulak...kali nie entry aku bukan pasal politik pon..aku suka ayat2 politik jek ...hehheh.. apapun kali ni aku nak citer pasal perubahan yang aku akan lakukan... camna citernya... aku nak buat perubahan melunas hutang yang ada....kali nie aku nak tukar prinsip lama...kalo dulu prinsip nak tambah kekayaan...tapi kali ni tukarrrr...nak lunaskan hutang yang ada...bukan apa...aku rasa aku tertarik dengan artikel blog mohd zulkifli yg berusaha melunaskan hutang keluarganya... mmg emnarik cara dia melunaskan hutang dan aku rasa aku nak follow...follow benda baik ni harap dimakbulkan Allah...smga Allah bantu... yang penting aku ada niat nak hapuskan hutang... prinsip yang aku perlu ikut aku msti patuhi dan jangan ada niat tukar2 lain...okay... kat sini aku senaraikan cadangan yang akan aku buat mulai bulan oktober 2013...dan insyaAllah lunas hutang aku dalam 2 tahun...dan sebahagian lagi mungkin dalam masa yg lebih...appaun aku bgtau yg aku dah buat pon step pertama....hehhehe menjadi...bukan apa..sebab step pertama ni le yg aku tak p[ernah buat dan selalu salah tafsir.. ok..jom kita tengok senarainya....
 
PERTAMA
Buat senarai yang perlu kita bayar bulan-bulan tak termasuk loan yg ada dlm slip gaji...sebab loan tu dah siap potong dan kita dapat baki bersih gaji.... cth taska anak,kereta,ptptn, dan lain2... lepas dah senaraikan kita tolak dengan gaji kita.... hmmm..kat sini le aku Nampak yg aku tak pernah menyimpan gaji aku..habis kering bayo hutang...pastu ntah kemana aku tak tau...kalo ikut ade jek baki....lepas dah buat list ni baru aku Nampak....
 
KEDUA
Simpan dahulu duit simpanan kecemasan...kalo boleh buat dua akaun...kalo tak de akaun buka akaun baru...bukan byk pon nak simpan tapi biar simpan dulu tapi pecahkan dua...cth kalo nak simpan RM 100,,50 dlm Asb  dan 50 dlm tabung haji...hmmm...aku buat satu yg aku takkan keluarkan dan satu lagi yg aku boleh keluarkan kalau kecemasan...nama pun akaun kecemasan kenalah boleh keluar waktu amlam atau bebila...tapi ada sebab jek jangan sesuka ati plak nak keluar...kalo sume masuk asb kan leceh..nak kena beratur padahal dah kecemasan tapi lagi cemas sebab dah lambat keluar...hehehe..apapun suka ati le nak masuk akaun apapun...janji ada akaun... DAN PERLU INGAT....   (huruf besar tu...kena ingat ni)..... jangan masukkan duit baki lebih gaji baru nak masuk akaun...kalo buat gitu mmg jadi mcm aku le sebelum ni...mmg tak masukkan le duit simpanan....lesap jek dalam perut kot..hehhehe
 
KETIGA
Bayar kereta yang dah nak habis bayar dgn double....wahhhh..msti kata byk sgt ni...tapi appun aku dah bgtau yg aku nak lunaskan hutang satu2..so yg lain sabra yek nnt ibu habiskan byran hutang kamu....hehhehe..so aku target keta kecik aku dulu aku nak habiskan byrn dlm masa 2 tahun...so aku byr double arrr...jadinye RM 600...dah nak hbis bayor..so aku nak cepat hbis bayo dan nak alihkan hutang keta aku ke tempat lain...cth..kereta aku bulanan 300 dan aku byr bulan2 600 so target dua tahun habis...so bayangkan kalo dah habis 600 tu aku boleh bayar hutang yg lain pollak leee...hehhehe...tak sabar nak habiskan hutang...
 
KEEMPAT
Bayar ptptn jangan sangkut walaopon sikit2 jek...janji bayo...aku bukan apa..aku mmg sakit ati sangat dengan ptptn ni dsbabkan kisah aku tel tak angkat2 pastu aku nak bayar habis dan dah buat pinjaman skali Nampak bebeno penipunya ptptn ni...aku bgtau nak bayo habis dan kat slip tu kata akan dikurangkan kalo bayo awal..skali aku kol warga ptptn dia kata tak sah kenyataan tu..dah tamat tempoh...aik...pasal apapulak..ahhh...mls cite pnjang aku guna loan aku berpoya2 dengan suami dan anak aku le...rasakan...seronok weiii masa tu skali duit dah hbis rasakan aku kena menanggung hutang plak...padan muka aku....jangan buat mcm aku yek...apepun aku sebagai orang Islam aku kena le bayo hutang PTPTN aku walo aku marah skali pon..walopon sikit bayo juge le... nnt marah aku dah reda aku bayo le banyak..hehehheh
 
KELIMA
JANGAN tangguh bayaran hutang yg ada...cth korang kata takpalah bulan depan ade bonus bayar skali harung...hmmmm..alamatnya tak bayo le...jadik byk lagi ada...so bayo aje ikut bulan...jangan malas....
 
KEENAM
Main kutu..hmmm ada yg letak hokum main kutu ni...tapi bg aku takde riba pon so...main jeklah...tapi aku akan main kutu tahun depan...bukan ape...aku main kutu ni sebab nak bayo roadtax ngan insuran keta jek...takut time kena bayo aku takde duit plak dah kena duit kecemaasan...hah kan dah susah...so aku main kutu supaya aku dapat bayo rdtax...hehehhe....tak usik le akaun kecemasan aku nnt...alah bukan juta2 pon main kutu...utk sronok2 jek pastu dpt balik duit jumlah yg sama jek...hahahhah...
 
KETUJUH
Jangan beli barang dan menambahkan hutang yang ada...nak buat loan pon jangan...cuba bersabar...bukan apa..nnt kalo bertambah hutang habis le..bila nak habis hutang weiiii...
 
KELAPAN
Kena kuat iman..kuat semangat ..yakin dan jangan bertangguh nak lunaskan hutang ni... takkan korang tak tau kalo hutang kalo tak bayo kat dunia ni apa akibatnya....aishhh...takut weiiii..apepun kesian kat waris nanti...aku harap aku dapat lunaskan hutang yang ada dan kekalkan niat ni..
 
 
hah...tu jekle cara nak lunas hutang...so kita tengok nnt Berjaya atau tak aku kumpul duit dan lunaskan hutang keta yg aku bawa cari rezeki hari2 tu...smga aku capai target aku....
 
JANGAN HIDUP DENGAN BERHUTANG.....
 

No comments:

Sejarah tingkatan 1..

MY FAMILY

MY FREN

MY STUDENT SAMT KUALA KUBU BHARU