Thursday, May 28, 2009

Pengalaman interview DPLI

27 Mei 2009...Satu Pengalaman yang menggerunkan....

ASSALAMUALAIKUMM...

Hari nie..aku dah lega..sebab semalam dah lepas satu beban...emmm.apa lagi beban kat kepala aku nie ler...interview DPLI..aku kena interview kat Uitm Shah Alam.Fakulti Pendidikan..emm nak tau ape citer...aku akan citer dari awal sampai akhir...

Awal pagi lagi aku dah bangun.masak sarapan dan sambil2 tu menghafal ape2 isu cth PIPP(Pelan Induk Pembangunan Pendidikan)..tapi terasnye aje yg aku hafal..pas tu PIN (pelan intregasi nasional...baca gitu2 jer..sekadar tau...dan yg penting nilai murni sebab aku amik pendidikan moral...so..aku hafal ler bagai nak rak...padahal memang itu dah ade dalam diri kita pun cuma bila terkena nak ngajar yg tu..kelam kabut gak...kalau ikut cakap org..alah..pendidikan moral senang jer...tapi dah kena pada diri..terkial2 juga sebab tak pernah amik moral pun..biasanya pelajar cina,india dan bukan islam jer yg amik moral nie..so kita yg islam biasanya belajr pendidikan islam...ape yg penting ianya tak lari jauh dari ape yg kita belajar dalam didikan islam....

..Memandangkan interview pukul 2 petang aku adalah masa nak buat persiapan terakhir...so...memandangkan aku tak tau tempt so aku kena minta suami aku hantar kat uitm.So perjalanan pun bermula..tapi aku tido dalam keta sebab malam tadi aku tido lewat...mengantuk ler pagi2...jadi aku pun tido...zzzzzz..tub..tub...dah sampai..welcome to uitm...emmm..Intec uitm...so aku pertama kali masuk uitm nie..okay lah...tempat menimba ilmu...semua okay...yg tak okay org yg tak pandai cari ilmu jer...

so..aku tiba pukul 11.15..kiranya dalam sejam lebih dari rumah aku kat rawang..puas gak aku tido..tiba masuk uitm suami aku tanya kat tmpt utk interview utk kepastian pada pengawal kat uitm tu...so..dekat sebelah jer bangunannya so aku turun dan salam suami aku...kemudian gi cari tmpat nak ulangkaji...masa tu aku nampak gak sorang dua yg dah abih kot interview..so aku jalan jer malas nak tegur...masa dok kat kerusi...aku nampak ler sorang budak yg dah abih...so iniler masa tuk cari maklumat...aku tanya dia dah abih ker...dah dia kata..so borak2...hinggakan aku lupa tanya nama dia...padahal maklumat dah banyak aku tau...tapi tuler peel aku...suka berborak wlaau tak tau nama....dia kata tak tanya apapun...tanya diri kita jer...takde satu isu pun kuar..yg penting cakap bi dan bm jer...dalam hati aku kata...ye ker...nie msti nak sorok maklumat nie...emmm...takpe...aku pun tak kisah tapi sambil berborak sambil korek2 maklumat gak...tiba2...datang sorang pompuan aik macam aku kenal...tapi aku lupa nama..dia ingt nama aku aku lupa nama dia...rodiah dia kata nama dia...masa kat UM dulu aku banyak mulut...suka berborak..dan kira peramah gak...aku pun tanya gak dia apa yg kena soal dlm interview nanti...dia jwb pun sama cam budak tadi...aik..aku kata betul ker....pasal ape plak pelik nie...lepas dia balik datang lagi beberapa org..tapi yg dtg tu utk interview petang dan diorg pun dapat maklumat yg sama...so...aku pun abaikan ler maklumat yg aku baca malam tadi dan aku fokus pada camna nak ngajar depan panel nanti....uiii...takutttt..

macam aku nie takda pengalaman ngajar...memang ler takut...so...aku praktik kan juga...dgn kawan2 yg datang nak interview tu kami berlatih buat soalan...so...okay lah... dah pun 1.30...emmm masa yg dinantikan..

Aku naik tingkat 3 kelas TEC5..masa nak naik tu semua org yg aku jumpa aku minta diorg doakan...dgn makcik2 cleaner pun aku minta dia doakan aku berjaya...bukan ape..hanya doa jer yg mampu menunaikan impian aku...dgn berkat doa jer yg boleh mengubah segalanya..dan ibu kawan aku pun aku minta doa sebab aku dah takde ibuayah dah...pada sapa lagi aku nak minta restu...simpati doa dari org tua kawan aku jer..tu pun aku baru kenal masa kat situ..pastu aku balik dah...sebab tak jumpa..
Seram gak..aku tandatangan kat list nama depan pintu...aku sorang jer buat...yg lain tak pun...bukan ape..utk pastikan yg aku pun dtg..aku org ke 3..so..uiii...gigilnyerrrr.datang sorang lelaki bg borang...uhh..nie msti panel...pastu kami isi borang tu...dan....datang sorang pompuan..dan masuk...emmm2 panel jer...dah pun bersedia...so..lelaki tadi tanya..sapa nak masuk dulu...so adelah sorang yg masuk tak ikut nombor...berani kot...takpe...aku tunggu jer giliran aku...dalam 5-10 min kuar...burrrr..ramai2 tanya...uiii..dia pun kata tak tanya apepun..tanya tentang diri dan kenapa nak jadi cikgu jer...so,budak2 lain nampak lega...tapi hati aku berdebar lagi....kuar budak kedua...so smentara nak tuggu loceng tuk aku masuk kaudgr budak tu pun kata yg smaa....so ini saat yg dinantikan....sebelum masuk tu aku baca ayat seribu dinar...ambil berkat

kringggg...loceng berbunyi...dup..dup..dup...jantung aku laju...aku masuk dgn langkah kanan..assalamualaikum...elok bg salam sebab aku tau yg dua2 tu Islam.aku tgk dua org panel...SmileyCentral.com.senyuman lebar aku terima dari panel yg aku tak tau namanya...panel lelaki tanya...Nani ker...ya aku jawab...aku pun letak sijil dan panel lelaki kata..sebelum tu tengok gambar nie dulu dan sebut..aku pun tgk gambar berwarna tu...ada 6 gambar mungkin utk tau yg kita nie rabun kerrr..buta warna kerr...lepas satu2 gambar aku sebut...tiba yg ke5..istighfar.....nombor ape plak nie...aku dah gelabah..aku tengok2 betul2 nasib baik nampak..no 6 rupanya...aku dah takut sebab tak jelas...bukan ape..dah 4tahun spect aku tak tukar...masa kat rumah pun aku tak pakai sebab anak aku lasak..so time keja je pakai..nak beli baru tunggu ler ade moneynye...

so berbalik pada interview...aku pun disuruh duduk...dan aku dok baik2..biasalah..takan nak terkangkang plak..sia2 kena potong markah..dan senyuman manis aku berikan walaupun aku dah mula takut...dia suruh aku kenalkan diri...aku pun kenalkan diri dalam bahasa melayu...nama aku..walau dah tau aku bgtau juga..aku tinggal mana,asal,pengalaman,suami anak..dan panel pun mula bertanya ape yg ade pada diri aku nie utk membolehkan aku jadi guru cemerlang....uiii..nak tau semakin lama aku dok dalam bilik tu...makin panas..padahal aircon tu dah sejuk gila...tapi aku berpeluh...aku jawab ape yg ade dlam fikiran aku dan yg terlintas jer...aku kata yg aku nie berdisiplin..dan aku akan jadikan anak murid aku nanti berdisiplin macam aku...bila dah ade disiplin diri nak berkerja nanti pun tetap amalkan disiplin dan sebab tu aku dapat jadi pekerja cemerlang kat EPF...sebab aku amalkan disiplin dan amanah...dan utk itu aku nak anak murid aku jadi macam aku....

nak tau...aku masa menjawab...asik berulang2 perkataan yg sama...bukan ape...takuttt...sebenarnya aku tak pernah interview guru,...nie ler pertama kali...
dan seterusnya...dia tanya penglaman aku keja dan ade tak pernah mengajar...aku kata tak pernah sebab aku minta tak pernah dapat....dia kata kenapa tak jadi GSTT...aku jawab ler..tak pernah dapat...dan..aku pernah minta jd guru ganti..tapi tak dapat gak...so..dia faham..dan dia minta aku tunjukkan cara mengajar...dengan bersemangat aku gi kat white board.SmileyCentral.com..emm...amik marker...uiii..debaran makin kencang...dan aku pun mengajar pendidikan moral...aku nak ajar moral so aku mengajar ler pendidikan moral...aduiiii...menggigil aku..tak pernah jadi guru..SmileyCentral.com.nak ajar depan panel plakkk...aku genggam marker tu dah nak kemik rasnya...aku tulis nilai murni berkaitan diri...cthnya 2 jer amanah dan toleransi...emmm..aku pun terangkan ler..yg nilai murni nie penting dalam diri indvdu..dan ianya penting seumur hidup..ntah ape yg aku merapu...aku merapu jerrr...dah gelabah katakan...aku pun dah takde idea dan aku angkat kening kat panel lelaki..eeeeee dah ker aku kata..SmileyCentral.com...
panel tu pun kata dah...uiii aku pun duduk..gluuuurrrppp...telan air liur aku...takut.....pastu aku tunggu kot2 dah siap..aik ade lagi..dia tanya lagiii..
dia kata citekan hal kampung awak dalam bhs english....aduiiiikalau nak tau bi aku nie hampeh...dan dalam masa tu pulak aku nak reka cite pasal kg aku yg dah lama aku tak balik....ape lah yg ade...gelabah punya pasal...aku tergagap-gagap...hinggakan aku terlupa nak bgtau nama kampung aku...aduiiii...tu le parahnya...aku tak terfikir yg dia akan tanya pasal kg..aku ingat pasal isu ker...hal yg terkini lerr..tub tub...hal kg aku yg takde specialnye...dah le lama aku tak balik ...dia tanya plak berapa kilometer dari kg kepekan ke bandar...aduiii..mana ler aku ingat..dalam masa yg singkat aku nak fikir...pening aku..dan bertambah gelabah aku dibuatnya...bayangkan aku dah tak boleh fikir lagi...pas dah cite aku pun cakap ler yg aku nerves giler dan dah berpeluh..genggaman tangan aku nie takyah cakap..merah tgn aku nie...dia pun sengih..dia kata dalam aircon pun panas ker nani...dan aku pu tak tau nak cakap ape lagi...panel tu tabur nasihat dan panduan dan aku pun kuar lepas amik sijil....bila kuar jer..budak2 pun serbu aku..ape citenya lama gila ko kat dalam...aku pun tak sedar aku kat dalam lama..sedangkan aku tgk budak 2 org selepas aku sekejap jer..mungkin dah ade pengalamn agknya...cam aku nie takde pengalaman guru...aku pun cakap ler sama cam budak pagi tadi dan budak2 sebelum nie gak...sememangnya dia hanya tanya hal diri sendiri jerrrr....memang betull lerrr..

so aku pun dah lega....dah takde ape yg nak difikirkan lagi...dan yg aku tau interview tu hancur..kalau panel tu simpati kat aku dapat ler aku masuk UPSI dan sememngnya dgn umur aku dan title aku nie yg dah kahwin aku memng nak masuk UPSI tu dan jadi cikgu...bukan ape bagi aku ape jua bidang aku aku ceburi minat tu akan datang kemudian...bg sesetengah org mgkin awal..tapi ade juga yg awal minat lama2 tak minat...contoh macam aku...aku keja kerani dulu tapi aku ade ijazah dan masa awal2 rasanya semua yg ade ijazah nak cari keja yg setaraf tapi aku tak kisah asal org amik aku keja...dan aku minat keja kerani tu tapi aku tak dipanjangkan rezeki kat situ...aku bhti atas arahan suami...dan kemudian aku jd eksekutif..same taraf dgn kelulusan aku...tapi aku tak minat dan aku bhnti juga sebab aku tak minat dan jauh...so.bg aku minat akan dtg pada aku bila aku dah keja nanti...mana tau aku jadi guru kemudian minat dan jatuh cinta..dan yg aku tau kalau jdi guru nie tiap2 tahun tgk muka anak murid lain2...kalau kat pejabat sama je..kenalah plak keja yg sama...pasti boring...kalau guru nie..ajar subjek lain2 dan muka nak murid pun lain2..emmm..]

Apapun...lain kerja lain cabarannye...dan hanya pada Allah aku berserah dan aku doa aku dapat DPLI nie..bukan ape...interview guru nie mmg berbeza dgn interview utk kerja office...dgn tiada pengalaman jadi guru lagi ler payah...

Aku harap sapa yg nak gi interview guru..bersiap sedialah dgn soalan yg mungkin mudah tapi payah nak dijawab dan yg mungkin susah tapi senang dijawab....so...renung-renungkanlah...

jangan lupa doakan aku berjaya...kalau aku berjaya aku ada nazar aku sendri...dan kalau aku dah berjaya masuk UPSI aku akan sambung blog nie...nak tau aku berjaya ke tak...nantikan keputusannya bulan jun kot...aku pun tak pasti..apepun aku akan sentiasa semak dan nantikan keputusan yg mendebarkan....semoga aku berjaya!!!!!!!amin....SmileyCentral.com

.

No comments:

Sejarah tingkatan 1..

MY FAMILY

MY FREN

MY STUDENT SAMT KUALA KUBU BHARU