Friday, July 30, 2010

Resepi My Kuih Melaka Stylo....;)




Semalam aku buat kuih buah melaka...aku buat stail aku dan yg asalnya aku ikut kakak ipar akunya resepi tapi dah diubahsuai...;)sket jek tak byk...yang aku lupa adalah nak amik gambonya..so aku amik le kat tenet ni ha gambo kuih tu...sama jek....hah tgk le gambonya....tapi len sket kaler dia...nak tau apa rahsia resepi aku nie....mmm....


Resepi My Kuih Melaka Stylo....;)

Bahannya.

Tepung Pulut
kelapa parut
gula melaka (potong kecik2)
daun pandan (blendkan dan amik air jek)
garam sket jek tau
keledek putih ( bahan penting nie )
air nak merebusnya...periuk jgn lupa...huhu


Style aku buat..

mula2 rebus keledek..dah lembut lenyekkan..pastu masukkan tepung pulut..aku guna pandan sebagai pewarna so masukkan air pandan dan uli ...agak2 dah boleh dibulat2kan... pastu buat bulat2 dan masukkan gula pastu bulatkan le...alahai takkan tak reti nak bulatkan...golek2 jek...hah buat bebanyak pastu rebuskan dalam air yg dah didih...kalau dalam air didih tu aku letak air pandan yg lebih tu...uii tambah wangi katakan...bila dah timbul kuih tu..kira dah masak le..masukkan dalam kelapa parut yg dah digaulkan dgn sket garam....dah gaukan masukkan le dalam pinggan...pas kat jiran2 kalau sedap...haha aku dah siap bagi jiran kiri kanan....korang plak lah yek bagi...buat amal sket...

bila makan kuih yg lembut mmg bes...kuih nie biasa kenyal2..kalau mcm anak aku payah sket nak makan kenyal takut terlekat kat tekak...so aku buat stylo aku le...masukkan keledek yg boleh bg lembut...hah anak aku suka jek makan...

cuba lah...


Info


kalau nak tau ..nie le pokok Melaka...
Korang pernah gi Melaka kan..tapi tak pernah tengok pokok diakan...hah nie dia... boleh tgk buah Melaka skali...ehheheh.....ikut pengetahuan aku yg serba sikit nie..Buah Melaka masak pada musim luruh...hmmm..negara kita ada musim ke...alah...agak2 daun getah luruh tu...korang gi le ke Melaka...musti buah tu dah masak...ekkekekke
Rasanya pahit dan masam...nak mengandung le le makan...kot le nanti ada rupa Parameswara...miahahhahhahah ..buah Melaka ni banyak vitamin C...biasa org wat jeruk...aku tak makan sangat jeruk nie...eiii..masyammmmm...

No comments:

Sejarah tingkatan 1..

MY FAMILY

MY FREN

MY STUDENT SAMT KUALA KUBU BHARU